måndag 27 juli 2015

Babymobilen Väderlek


Nu jädrar i min lilla låda är babymobilen klar!!!


Jag höll på till ett på natten i går och monterade det sista. När jag hade slyngat alla upphängningssnören, lindade jag med blått garn tätt, tätt runt broderiringen och snodde fast snörena jämnt fördelade över ringen. Gissa hur nöjd jag blev när jag insåg att ringen var 80 cm i omkrets och jag hade åtta snören att fästa?...


Måste också visa slutfinishen som jag gjorde klart idag. Höll på att bli galen när jag skulle samla alla trådarna på nåt bra sätt ovanför ringen. Virkade först en boll och förde alla snören igenom, som på originalet, men det såg inte bra ut. Till slut kom jag på att jag kunde virka två nya stjärnor och sy ihop runt snörena. Äntligen nöjd!


Om två veckor ska jag ge bort mobilen till en kompis, som ska få sitt andra barn i december. Nån finare present kan jag inte tänka mig, ärligt talat, och jag måste erkänna att det tar emot lite att ge bort den. Jag vet inte om jag skulle vilja göra en likadan till en egen eventuell bebis, tycker det är lite småtrist att virka/sticka samma sak två gånger, men OM jag gör det, vet jag i alla fall var jag ska hitta mönster som passar.


Jag har nämligen använt en hel drös med olika beskrivningar, och modifierat dem mer eller mindre, för att få till figurer som känts rätt. Jag har skrivit om alla figurer här på bloggen allteftersom de blivit klara, men för enkelhetens skull samlar jag all info nedan. Alla mönster finns på Ravelry, men jag länkar om möjligt till originalsidorna, ifall någon som hittar hit inte har medlemsskap där (tipstipstips det är gratis och jättebra för att hitta stick- och virkmönster! tipstipstips):

- Originalet som jag utgått ifrån.
- Mönster på sol, regnbågar och regndroppar.
- Mönster på molnen.
- Mönster på blixten, som jag gjorde mindre än originalet genom att inte börja från början på mönstret.
- Mönster på snöflingorna.
- Mönster på stjärnorna, som jag också gjort mindre genom att virka med enkelt garn i stället för dubbelt, som det står i beskrivningen.
- Mönstret på månen är mitt eget, och kommer läggas upp på bloggen snart.


Annat som kan vara bra att veta:
- Garn: Muskat från Garnstudio. Det gick åt ett nystan av vardera tio färger (inräknat svart, som jag bara använde att brodera med).
- Virknål: storlek 3,5.
- Figurerna är stoppade med polyestervadd, som finns att köpa på t.ex. Panduro.
- Ögonen är s.k. säkerhetsögon, 6 mm stora, köpta på Tradera.
- Ringen som jag har fäst figurerna i, är den inre av två broderiringar, köpt i en konstnärsbutik.
- Snörena har jag slyngat på slynggaffel, här finns mer information om det.
- Pinglorna är från på Slöjd-Detaljer, 8 mm stora.


Nu ska jag låta mobilen hänga i mitt vardagsrum några dagar, så att jag kan få titta på den från alla håll, glädjas åt att den är klar och sörja över att jag snart ska lämna bort den :)

4 kommentarer:

Unknown sa...

Kan jag få moln beskrivningen av få moln beskrivningen skickad av dig den tycke jag för svår jag försökt många gånger av bilden tack för stunden

Nyster sa...

Hej!
Har du provat att virka efter beskrivningen till molnet, som jag länkar till i texten? Det är den jag har virkat efter. Här hittar du den annars: http://imaginarywardrobe.blogspot.se/2008/07/amigurumi-cloud.html

Jag minns att jag också hade lite svårt att få till molnet först, men efter ett tag lär man sig att se hur det formas, och det blir det ganska logiskt. Hoppas att du får till det!

Unknown sa...

Har letat på din blogg, går det att få en länk till mönstret på månen, vill gärna ha med den också i mobilen jag tänkte virka...

Anonym sa...

Hej
Håller på att virka en likadan mobil som din. Tycker den är fantastiskt fin. Skulle vilja ha mönstret till månen för jag hittar inte det någon annan stans. Den är så speciell.
Mvh
Carina