onsdag 22 juli 2015

Fina flingor - att stärka virkat med trälim

Häromsistens skrev jag om att jag hade planer på att stärka de snöflingor jag virkat till babymobilen. Här kommer sålunda en liten uppdatering om hur det gick.


Jag började med att hälla ner en skvätt trälim i en liten förslutbar plastpåse. Mätte inte mängden, men skulle tro att det var kanske en tesked. Sedan blandade jag i en knapp tesked vatten och gnuggade runt på utsidan av påsen så att det blev lite smetigt. Därefter lade jag snöflingan i påsen, stängde den och knådade vidare så att hela virkningen blev blöt. Jag kramade ur överflödig limvattenblandning och lade sedan flingan på ett fat som jag täckt med plastfolie. Där fick den torka något dygn.


Så hur blev det då? Här syns den stärkta snöflingan i förgrunden. Resultatet var lite svårfotat, men det kanske går att urskilja att den stärkta är åtminstone lite plattare än den andra. 


Limmet har gjort snöflingan så stel och platt som jag ville ha den, så på så vis var det ett lyckat experiment. Men jag bestämde mig för att inte stärka snöflingorna till mobilen, utan låta dem vara mjuka och följsamma. Tycker att det passar mobilens känsla bättre. Däremot kan jag tänka mig att virka och stärka fler snöflingor och stjärnor och hänga dem i granen till jul. Typiskt fint pynt!

Inga kommentarer: