tisdag 21 juli 2015

Monteringsdags!


Alla delarna till babymobilen är färdiga! Det är med viss bävan jag tar mig an monteringen. Det är så viktigt att sånt blir snyggt, eftersom det påverkar hela slutresultatet. Jag har tänkt fästa figurerna i den inre av de två broderiringarna på bilden. Ringen har jag köpt i konstnärsbutiken Upsala färg.


Här är en bild av den mobil jag vill göra. Den finns att beställa på Etsy, men varför köpa när en kan göra själv? :) Jag har varit ganska trogen originalet, men gjort andra varianter av moln, stjärnor och måne. Kommer dock försöka montera den på liknande sätt, med pinglor och hela baletten! Pinglorna är från Slöjd-Detaljer.


Själva upphängningssnörena har jag tänkt slynga på slynggaffel. Det är en metod att fläta snören, som jag lärde mig när jag gick på Sätergläntan. Jag brukar använda det till babykläder när exempelvis mössor och sockar ska ha snörning. 


Slynggaffeln har min sambo täljt till mig. Genom att vrida på gaffeln och lyfta tråden, bildas fyrkantiga flätor. It's like magics! Här finns en instruktionsvideo som visar hur det går till. Snörena blir fastare än när en bara snurrar flera trådar tillsammans och jag tänker att det kan passa bra till den här typen av monteringar. Jag har börjat med upphängningen till solen, och har trätt på en bjällra på garnet innan jag började slynga. På så vis kan jag bara slynga in den där den ska vara, och så sitter den på plats utan att behöva sys fast. 

Inga kommentarer: