fredag 28 augusti 2015

Elegant kant i rätstickning

Det är kul att jobba med detaljerna i stickade projekt, tycker jag. Till åkpåsen ville jag hitta en extra snygg kantmaska för de rätstickade kanterna på knappslån och ärmarna. Jag testade några olika varianter och fastnade för en, som gav en rak och fin kedjesöm längs kanterna. 


Hur görs då en så elegant kant? Jo, sticka rätstickning fram till sista maskan på varvet. Flytta fram garnet framför arbetet och lyft maskan avigt, det vill säga genom att sticka in höger sticka bakifrån i maskan. Sticka sedan första maskan på nästa varv rät, i bakre maskbågen. Et voilà.

Tillägg 5 januari 2017:
Jag har märkt att detta inlägg dyker upp om man googlar på "kantmaska i rätstickning" eller liknande. Kul! Tidigare fanns en bild på hur tydlig skillnad det blir mellan kantmaskor i enbart rätstickning, jämfört med den lyfta metoden. Tyvärr har den bilden försvunnit ur inlägget av någon märklig anledning, och jag har inte kvar den på datorn, så jag kan inte lägga in den på nytt. Därför har jag lagt in ett par bilder på den färdiga åkpåsen i stället, där kantmaskorna skymtar fram. Klicka här om du vill se flera bilder.


6 kommentarer:

Lillbatting sa...

Det har nog gått rätt långt när man sitter en fredagskväll och förundras över någons snygga kantmaskor, men så är det tydligen. :) Jag brukar sticka sista maskan avig och lyfta den första rätt. Ps Åkpåsen är jättefin.

Nyster sa...

Haha! Ja, har nog gått ungefär lika långt som när man på en fredagskväll bloggar om snygga kantmaskor :) Alldeles lagom långt, alltså! Aha, ja de borde ju bli sak, antar jag? Och tack!

mc-chick sa...

Jättefina kantmaskor! Nästa gång blir det jag som frågar dig om råd!

Nyster sa...

Haha, ja det blev bra till slut! Kom på att kanterna ju var till rätstickning, inte mosstickning, så då blev det enklare :)

Vildblomma sa...

Hej! Jag har använt den här typen av kantmaska på filtar etc. Stickar nu en kofta och då står det att man ska sticka sista o första maskan rät alla varv för att sedan kunna plocka upp längs kanten för knappslå. Men känns som att en sådan kan blir ful och otydlig var man ska plocka upp. Går det att köra den här kanten pch sedan plocka upp?

Nyster sa...

Hej Vildblomma!
Jag skrev ett svar till dig, men det verkar ha försvunnit, så här kommer det igen. Ja, visst är den här kantmaskan himla snygg - kan tänka mig att den är perfekt till filtar! När det kommer till rätstickade plagg som ska sys ihop eller där en kant ska plockas upp, brukar jag dock göra som du skriver och sticka alla maskor räta, även de yttersta. Den yttersta maskan kommer försvinna in i skarven mellan stycket och knappkanten, och den där "bullen" som bildas ytterst i rätstickningen döljs. Tycker att det brukar funka bra. Att göra lyfta kantmaskor och sen plocka upp för kanten kan säkert gå, men eftersom den yttersta maskan då bara stickas vartannat varv, tänker jag att det inte blir lika bra maskbågar att plocka upp i, om du förstår hur jag menar.

Om du vill vara extra nördig och noggrann kan du ju göra en provlapp där du gör den ena varianten av kantmaska i ena sidan och den andra på den motsatta sidan, och sen plockar upp två kanter och ser vad som blir bäst :)

Garnstudio har en ganska bra video på hur man kan plocka upp maskor längs en rätstickning: https://www.garnstudio.com/video.php?id=114&lang=se

Hoppas det blir bra!
/Térèse / Nyster