lördag 4 mars 2017

Provlapp och byxdress



Jag fortsätter på restgarnstemat, med den lilla byxdressen som skymtar på bilden ovan. Det är ett mönster från Sandnes (katalog 1515, Romper med hullmønster på Ravelry ) som jag tycker är så fint. I garnskåpet hade jag några nystan Mini Duett, en blandkvalitet i bomull och merinoull, som jag köpte för några år sedan och som nu har utgått ur Sandnes sortiment.


Jag stickar storlek 3-6 månader för att byxdressen ska kunna användas tillsammans med den lilla koftan jag stickade färdigt förra veckan, Norwegian Fir. För att få spetsmönstret på byxdressen att se ut som det på koftan, ville jag därför vända på mönstret så att "spetsarna" riktades uppåt i stället för neråt. Det är väl bara att vända diagrammet upp och ned, tänkte jag, men så lätt var det inte. Resultatet syns ovan. Inte det väldefinierade spetsmönster jag var ute efter.


Jag fick repa upp och göra ett nytt diagram. Mycket bättre! Tänk vad mycket det gör att tänka på maskornas lutning och i vilken ordning omslag respektive ihoptagningar kommer!


Den här veckan har jag stickat ganska mycket, och har faktiskt bara resårkanter runt benen kvar. Här är en bild från igår, när jag skulle börja med hängslena.


I går satt jag på en av nationerna här i stan tillsammans med min vän Signe. Vi varvade plugg med fika och stickning. Ett perfekt sätt att avsluta veckan på.


Hoppas att ni alla får en fin helg med mycket tid för stickning! ♡

Inga kommentarer: