torsdag 30 juli 2015

Virkad pusselboll



I går gjorde jag klart alla delarna till pusselbollen. Kul med ett snabbvirkat projekt! Jag har använt garnet Muskat från Garnstudio, och virknål 3,5.


Fast det ska ju tilläggas att jag fick lite assistans...


Et voilà! Alla smådelar virkas alltså samman till tre större "pusselbitar" genom att fyra kilar fästs vid vardera remsa. Allteftersom delarna monteras ihop, stoppas kilarna med vadd. Det var lite pyssligt, men gick ändå rätt snabbt. I mönstret står det att trådarna till de rosa kilarna inte behöver fästas, utan bara stoppas in i kilen, men jag fäste dem ändå med några stygn. Om bollen nu ska tåla lite slit och drag, är det väl lika bra att göra det ordentligt, tänker jag. 


I mönstret stod det också att en inte skulle vara rädd för att stoppa delarna mycket, eftersom de töjer sig lite med tiden. Nu funderar jag på om jag var för generös med vadden i stället; delarna blev ganska hårda och lite stompiga. Men förhoppnigsvis mjukar de till sig när de blir lekta med. Det går ju både att spela boll, pussla och stapla med bollen och dess smådelar. Bra grej!


Kommer garanterat virka fler bollar framöver, i andra fina färgställningar. Den här får nog bli en present till min systerson. 

Inga kommentarer: