måndag 23 november 2015

Elastisk avmaskning


Tentaperiod gör inga underverk för små koftor, kan jag berätta. Men nu är tentan över för den här gången, och jag har plockat fram stickningen igen. Lycka!

I dag maskade jag av för halskanten på koftan och hade som alltid problem att få den bra. Jag måste vanligen göra om avmaskningar minst två gånger för att det först blir för spänt och, när jag repat upp och börjat om, för löst. Men i dag slog det mig att leta på YouTube efter en mer elastisk avmaskning än den vanliga överdragningsmetoden. Det är lätt att glömma bort att det kan finnas andra, bättre sätt att göra saker, än bara på det gamla vanliga viset... Det fanns ett flertal tekniker att välja bland, och jag fastnade för den i videon ovan. Först blev det lite för elastiskt, men när jag stickade bara en aning hårdare, blev kanten rätt perfekt. Bra grej det där med YouTube, alltså.

2 kommentarer:

mc-chick sa...

Perfekt! Precis vad jag behövde för att maska av min snyggtröja i nederkanten! Tack! <3

Nyster sa...

Vad kul! Såg snyggtröjan på din blogg, blir superfin! <3