måndag 14 december 2015

Färgfunderingar


Visst är det så att favoritfärger växlar? I högstadiet minns jag att jag ofta hade lila på mig, efter gymnasiet blev det mörkgrönt och vinrött och nu - ja jag måste nog erkänna att grönt och rött fortfarande är starka kandidater. Men jag märker bland mina ravelryfavoriter vilken nästa period kommer bli: den senapsgula! Jag har alltid trott (läs: mamma har sagt) att jag inte passar i gult, att jag i stället är mer av en "kalla vinterfärger à la blått"-person. Men nu känner jag tydligt att jag har riktiga ockragulecravings, kanske någon sorts abstinens rent av? Och nog är det väl så att en "passar" i sådant en trivs och känner sig fin i? So what om jag blir lite blek, tänker jag, det är jag ju ändå på vintern vilken färg jag än ikläder mig. Blek, men skön, skulle min mormor Greta ha sagt!

Plaggen ovan skulle jag himla gärna sticka någon gång, när tid finns. Alla mönster finns på Ravelry och projekten heter, från vänster till höger, uppifrån och ned: 
1. Almost there av Isabell Kraemer
2. Birdie Fair Isle Cardigan av Hannah Fettig (på bilden stickad av ViolaGee)
3. Rheya Cardigan av Maria Leigh
4. Barnkofta av Karin Kahnlund (mmmmm Karin Kahnlund <3)
5. Morning Thistle av Martha Keep
6. Garland sweater with stripy pants/Vimpelgenser av Anna & Heidi Pickles (stickad av Maria Carlander)
7. Audrey Cardigan av Isabell Kraemer
8. Saffran Cardigan av Nicolina Lindsten
9. Tilly Cardigan av Pamela Wynne

Avslutningsvis en liten, ständigt aktuell, påminnelse till mig själv...

3 kommentarer:

mc-chick sa...

Ockragul/senapsgul är en av mina nya favoriter också. Gärna ihop med lila. Jag försökte ju göra slut med lila för några år sen. Men det gick inte, vi är ihop igen. Fast i ett mer öppet förhållande där det är ok med andra färger.

Nyster sa...

Haha, jag tycker att det låter som en sund inställning! Förknippar dig mycket med lila; du stickade väl en hel del i det på Gläntan :)

mc-chick sa...

Jo, det gjorde jag nog. :P