lördag 1 oktober 2011

Växtfärgningsvecka

En så här smaskig soppa blev vi i vävningsklassen serverade härom veckan. Det var nämligen dags för växtfärgning, och under ledning av härliga färgningsläraren Mia, fick vi koka alla möjliga häxbrygder. På bilden till höger varvas garn med nerklippta och blötlagda mårarötter, för att få fram en fin brun färg.

I slutet av veckan hade vi många vackra färger att hänga upp på väggen i färgningsrummet.

De gula tonerna fick vi fram genom att koka ur björklöv och renfana, som vi plockat runtomkring skolan. 

Rött och rosa är svårt att utvinna ur den svenska naturen, så där fick vi ta till köpta ingredienser: 

krossade kochenillöss till det rosa...

...och torkad krapprot till det röda. 

Blått fick vi fram med hjälp av indigo. Det använde vi också för att utvinna grönt och lila, genom att färga över gula respektive rosa härvor med blått.

Våra nyvunna kunskaper kommer väl till pass om några veckor, då vi ska väva randiga kuddfodral av egenfärgat garn. Jag har inte bestämt mig för hur mina ränder ska se ut än, men jag lutar åt något blått och rött.

Jag har tillbringat en del kvällstid i biblioteket, och letat inspiration till ränder. Nu har jag massor av fina alternativ, så det gäller bara att välja...

Inga kommentarer: