tisdag 29 november 2011

Oktober - en sammanfattning.

Oktober bjöd på mycket, inte minst vackra höstutsikter. 

Jag vävde klart buldanväven och insåg att jag spunnit alldeles för mycket lin. Vem vet, det kanske kan bli en annan linväv någon gång!

Vi hade färg- och formlektioner och fick inspireras av vackra föremål från skolans textilsamling. Jag valde den här drömmen till kjolsäck från 1910. Dregel.

Projekt nummer två sattes upp i vävstolen. Ränderna vi ritat tidigare på hösten, skulle nu ta form i bolster till kuddar. Ullgarnet färgade vi själva: jag valde indigo till det blå och en blandning av krapp och cochenille till det röda. 

Jag hann faktiskt med lite eget pyssel också. Äntligen tog jag mig i kragen och monterade en sedan flera år färdigstickad kofta, som passande nog var i alldeles rätt storlek för min finaste systerdotter Nancy! 

Mormorsrutefilten som jag började på i somras, blev äntligen klar och ÄNTLIGEN färdigmonterad. Nu fattas bara den lilla efterlängtade...

Sist men inte minst, lärde jag mig vad återanvändning verkligen kan innebära. Min lärare berättade nämligen att förr i världen, kunde de ta tillvara på dammet som samlades under vävstolen vid vävning, och spinna nytt garn av det!

Jag nöjde mig dock med att sopa. Någon måtta får det vara på folkligheten.

Inga kommentarer: