tisdag 23 juni 2015

Knot-knit - en mössa

Förstår inte hur Uppsala universitet tänker när de schemalägger kurser så att jag inte hinner sticka under terminerna. Det är ohälsosamt. Nu är läsåret i alla fall slut och jag har köpt en jättepåse full med garn. Himmelrike!

Har svängt ihop en mössa till min systerson Benjamin, som fyllde 1 år nyligen. 

Hade tänkt använda upp lite restgarn som jag hade hemma sedan jag stickat bärmössor och fått en massa över. Bollarna räckte såklart inte, så jag blev tvungen att köpa ett blått nystan extra.. Never ending story... Tur att en kan ju inte ha för mycket garn :)

Det röda garnet var ett ekologiskt bomullsgarn från Regnbågen, flamfärgat så att det bildas vita partier i stickningen. De hamnade lustigt nog på samma sida av mössan. Det blå garnet är Jasmine 8/4 från Kinna.

Jag har följt YlloTylls grundmönster för bärmössa och sen bara förlängt toppen och gjort en knut. 

Jag försökte få till fina övergångar mellan ränderna, så kallade jogless stripes, för att slippa de tråkiga hoppen som annars blir i färgbytet i randiga rundstickningar. Jag lyfte upp en maska från föregående varv, så här. Skarvarna syns fortfarande lite, men det blev helt okej. 


Inga kommentarer: