måndag 24 november 2014

Sommarstickning till höstbarn


Äntligen dags att presentera stora sommarstickningen! I mitten av juli började jag sticka på den här filten till en vän som väntade sitt första barn.

Mönstret hittade jag på Ravelry, men merinoullgarnet Lanett som jag använde, är lite tunnare än den rekommenderade kvaliteten, så jag lade till två mönsterrapporter på bredden för att få ut rätt mått. Jag stickar sällan efter mönster på engelska, och var också ovan att sticka spetsstickning enligt diagram, men det gick rätt fort att komma in i det.


Filten och jag umgicks flitigt under sommaren. Den följde med mig både till Gotland, Göteborg och Kreta. Det satte dock sina spår; jag lyckades naturligtvis smutsa ner det vita garnet både en och två gånger med kaffe och diverse och blev riktigt nojig att fläckarna inte skulle gå bort. Galltvål visade sig bli räddningen. 

                             

I slutet av september blev jag så färdig och i oktober kunde jag överlämna hela härligheten till min vän och hennes lille pojke. 


Först var jag förstås tvungen att föreviga den. Här lånar jag en annan kompis fina vagn, på en promenad i Hågadalen.

                                       
Hej då, filten. Det var fint att sticka dig.

Inga kommentarer: