tisdag 20 oktober 2015

Virkad babyfilt av mormorsrutor


Häromdagen visade jag en bild på en filt jag virkade för fyra år sedan, när min ena syster skulle få sitt första barn. Då låg bloggen i träda, så varför inte bryta av dubbelstickningsinläggen med en frisk fläkt av omväxling?


För vem säger att ett gäng hederliga mormorsrutor inte kan bli en fin filt åt en liten? Min systerdotter var beräknad till 13 december, så jag virkade med värmande alpackagarn i mjuka toner, som min syster valt. Det blev ett himla trådfästande; har inte varit sugen på mormorsrutor - eller mosterrutor - sedan dess...


Men filten blev bra. Jag valde att sy ihop den i stället för att virka. På så vis fick jag ingen avigsida, men nu kan jag tycka att de tydligare sömmar som bildas av ihopvirkning, har sin charm. Det skulle definitivt ha gått fortare. Men jag hann ändå och kunde ge den lilla hennes filt, när hon föddes på självaste Luciadagen. 

Inga kommentarer: