onsdag 21 oktober 2015

Märkningar


Ibland har jag tänkt att jag skulle vilja märka mina stickningar och virkningar med någon sorts etikett, som visar att det är jag som har gjort dem. Det har dock inte känts riktigt rätt eftersom jag nästan alltid stickar efter andras mönster. Detsamma har jag tänkt om den dubbelstickade babyfilten. Mönstret är ju designat och konstruerat av någon annan, då kan väl inte jag sätta ett signum på den, och hävda någon slags äganderätt? Men när jag var hos min syster i helgen, pratade vi lite om detta. Jag har stickat och virkat mycket till mina syskonbarn, och långt in i framtiden kommer kanske avsändaren falla i glömska, medan föremålen finns kvar. Har jag inte rätt att lämna ett avtryck på något jag skapat av kärlek, även om någon annan stått för beskrivningen? Jo, kanske. Så nu funderar jag på om jag ändå ska signera filten på något sätt, kanske genom att sticka in mina initialer och ett årtal. Liknande märkningar gjorde de ju ofta förr. Jag har skissat några olika varianter, men är osäker på om jag ska ersätta två eller tre stjärnor i bården. Det måste kanske bli en liten provlapp, även om det tar emot... 

Jag kom också att tänka på ett blogginlägg jag skrev för tre år sedan, när jag studerade vävning på Sätergläntan. Då ägnade vi en heldag åt märkning och broderier och fick titta på vackra handdukar som vår vävlärare hade med sig. Här skrev jag om det.

Inga kommentarer: