onsdag 21 oktober 2015

Finn ett fel


Det som inte får hända, har hänt. Jag har stickat fel!! Jag upptäckte precis att den yttersta av de tre sidobårderna var förskjuten med en maska nedåt, och efter nära granskning hittade jag roten till det onda: det fattas en mönstermaska nästan precis i mitten av filten (där fick jag för att jag envisades med att sticka när jag hade feber...). Det borde ju inte göra nån större skillnad, kan man ju tycka, men det innebär att hela bården förskjuts och att mönstret inte stämmer på slutet, där de tre bårderna ska gå ihop. Katastrof, med andra ord! En halv sekund funderade jag på att repa upp. Ja, kanske till och med några minuter övervägde jag att repa upp h-a-l-v-a  f-i-l-t-e-n. Men nej. Någon måtta får det vara. Jag vet ju att felet kommer försvinna in i helhetsintrycket av mönstret, och försöker finna tröst i att man i folklig tradition ibland medvetet lät någonting i hantverket fela eftersom endast Gud är perfekt. Man ska inte förhäva sig osv... Så jag får se det som en förnumstig chans att jobba med min egen perfektionism. Det är okej att bli irriterad och besviken och dröja i känslan av självömkan, men det är också okej att sedan rycka på axlarna och sticka vidare, lika stolt över sitt hantverk som innan.


Faktum kvarstår ju dock, att jag måste rätta till förskjutningen på något sätt, och jag tror att den minst synliga lösningen blir att sticka ett varv längre mellan två av stjärnorna nertill på filten. Jag är åtminstone glad att jag upptäckte felet nu, och slapp bli överraskad på slutet... 

Inga kommentarer: