torsdag 29 oktober 2015

Spegelvändning och en ankomst


Jag skrev i ett inlägg att jag ville sticka in mina initialer och ett årtal i den nedersta bården på filten, och jag skissade några varianter att provsticka. Efter tre stickade varv insåg jag att det dock fattades några varv i tankeprocessen... Grejen med dubbelstickning är ju att färgerna inverteras, men jag hade inte tänkt på att det även innebär att mönstret spegelvänds på ena sidan. Funkar ju inte riktigt i text dårå. Så det blev till att utmana de små grå och rita upp mina varianter även spegelvänt.


Överst på bilden syns början till den oavsiktligt spegelvända texten, innan jag förstod att jag behövde sticka denna sida spegelvänd och den rosa sidan rätt.. Det gick ganska bra att sticka de olika sidorna, men var betydligt jobbigare än vanlig dubbelstickning, där de båda sidorna alltid stickas med motsatt färg. Nu fick jag verkligen tänka efter, och dubbelkolla alla maskor, för att få det rätt. Skulle inte ge mig på att dubbelsticka bokstäver igen, i någon större skala.


Men jag är glad att det gick! Nu ska jag bara bestämma vilken variant jag ska sticka in i filten. De tjockare bokstäverna blir ju tydligare, men kanske passar de tunnare bättre in i det övriga mönstret. Jag stickade provet uppifrån och ned, eftersom det är så jag kommer sticka märkningen i själva filten. Så här i efterhand önskar jag att jag hade tänkt på att sticka in bokstäverna i början av filten i stället, eftersom maskorna då inte skulle ha blivit upp och ned. Som det är nu, blir maskorna i  mönsterfärg liksom "halva" när de stickas en och en och ses från rätt håll. 


Så här ser provet ut upp och ned, det vill säga från det håll jag stickade den. Bindestrecket mellan det upp och nedvända J:et och 2:an består av två maskor och gränsen mellan mönster- och bottenfärg är tydlig.


Så här ser J:et och strecket ut när stickningen är rättvänd. Alla linjer blir liksom lite odefinierade. Jag vet att det inte är något en tänker på, men jag tycker att det är roligt att vara noga med detaljerna. Det var därför jag också ville prova att sticka en variant med tjockare bokstäver, för att få dem tydligare. Får se vilken jag ska välja. Har några varv kvar innan jag måste bestämma  mig.

Kan också berätta att det nya syskonbarnet nu har kommit! Så filten får bli en försenad födelsepresent :)

Inga kommentarer: