söndag 1 november 2015

Avmaskning och uppläggning


Den rafflande upplösningen av projekt dubbelstickad babyfilt utspelade sig igår kväll; stickningen avslutades, överkanten syddes med maskstygn och trådarna fästes. Ja, det är sant, filten är klar! Jag kan inte bjuda på några bilder riktigt än, då den ligger på tork efter att ha sköljts upp. Nederkanten hade hunnit bli rejält smutsig efter några månaders hantering, men lite ulltvättmedel och även några punktinsatser med galltvål gjorde susen som vanligt. Ser fram emot att fota det färdiga resultatet!


Så fort jag lagt filten i blöt, lade jag upp maskor för nästa projekt. Jag har stickat koftor till alla mina syskonbarn, och självklart ska familjens nyaste tillskott ha en egen. I mina mönstersamlingar hittade jag det här lilla setet från 1944. Vanligtvis stickar jag de första babykläderna i helvitt, men jag tänkte att de små rosorna kunde bli ett bra sätt att sticka upp det rosa restgarnet från filten. 

1 kommentar:

Lillbatting sa...

Spännande! Ser fram emot bilder.