torsdag 6 augusti 2015

Om tid


"Hur lång tid har det tagit?" är en fråga jag ofta får om mitt hantverk. Berättigad förvisso; alla vet ju att handarbete ofta är långsamt. Men för mig är tiden inte relevant. Det tar den tid det tar och det är alltid lika roligt att se hur arbetet växer fram under mina händer, oavsett hur snabbt eller långsamt det går. Jag säljer inte det jag skapar, så jag behöver inte tänka i arbetstimmar. Och dessutom är det svårt eller rentav omöjligt att ta betalt för tiden som lagts ned i en handgjord produkt... 

Nu när jag nosar på dubbelstickning, får jag dock kämpa för att inte själv tänka på tid. För tid, det tar det. I går klockade jag hur många minuter det tog att sticka ett ett varv, bara för att det skulle vara roligt att veta. 35 minuter. Filten ska bli 280 varv. Det blir 9800 minuter. Det är 163 timmar.  6,8 dygn. Är det lite eller mycket? Kanske alldeles lagom?

Syskonbarnet som ska få filten, är beräknat till mitten av oktober, och tills dess hoppas jag att jag hinner färdigt. Stickningen är tyvärr inte min huvudsyssla, utan måste klämmas in i små luckor av tid som jag hittar eller låter finnas. En stund efter frukost, en stund efter middagen. En stund innan jag somnar. Värdefulla 35 minuter.

Inga kommentarer: