måndag 7 december 2015

Stjärnor och två nyanser av brunt


Nästa stickprojekt blir - hör och häpna - inte till en bebis, utan till min sambo. Han har önskat sig en mössa som ska ersätta den fjällrävenmössa han förra året köpte och snart därefter tappade bort. Efter att ha virvlat runt i garnaffären ett par varv, i jakt på ett tunt, brunt och någorlunda klifritt garn, kokade beslutet  ner till Alpaca eller Fabel från Garnstudio. 

Nu har jag stickat och tvättat ett litet prov i vardera kvalitet. Fabel, till höger på bilden, är ett sockgarn som jämfört med alpackan är rätt strävt, men som visade sig bli en aning mjukare efter att ha sköljts upp. Fördelen med att orka sticka provlappar gör sig återigen påmind... Sambon gillade den mörkare färgen bättre, så jag har nu lagt upp maskor till mössan, och hoppas att antalet blir lagom. Det blir en enkelt modell i resår med uppvikt kant, stickad på fri hand. 


Juste, kan ju också passa på att skryta lite om den stjärnspäckade duken! Det är min allra första väv, en grov linnelängd med tryck. Nu har den blivit adventsduk på soffbordet här hemma, och jag är dödligt nojig att spilla på den... Bilden ovan är från december 2011, då vi hade öppet hus på Sätergläntan och visade upp höstterminens alster. Här kan man läsa mer om det! 

Inga kommentarer: