måndag 7 december 2015

Krans av återbrukad plåt


När hemsidan 365 saker att slöjda för flera år sedan skrev om hur man skapar en krans av återbrukad plåt, föll jag pladask. Sedan dess har jag haft den där kransen på hjärnan, och velat göra en egen, men inte känt att jag haft tid. Till slut blev jag helt enkelt tvungen att ta mig tid! Det handlar om prioriteringar här i livet. 


Förra året började jag ragga metallskrot hos grannkompisarna. 

Krans och bild av Annso Grahn, hemslöjdskonsulent i Västernorrland. 
Bild från 365 saker att slöjda.

Jag hade tänkt göra en krans likt den ovan, med fantasiblommor och -blad i många olika färger. Efter att ha sökt efter mer inspiration på Pinterest, tog det dock inte lång stund innan jag skrotade (hehe) den idén och satsade fullt ut på rosor i rött, grönt, guld och svart, för en mer julig look.


Jag utgick från mallarna på den här sidan, och formade varje ros av tre lager: en mindre, treflikig del och två större, sexflikiga. En bra plåtsax var a och o i det här projektet! När jag klippt ut delarna, slog jag ett hål i mitten av dem med en liten spik. En bit kork funkade bra som underlag.  


Jag använde en tunn och böjlig ståltråd, tydligen så kallad spoltråd, till stjälk. Här har jag snurrat den några varv och trätt i den i det innersta bladlagrets hål. Who knew att tomatpuré har en så tjusig guldig insida?


Det är inte så lätt att se på bilden, men här har jag alltså snott ihop de tre bladen till det som ska bli rosens mitt. Stjälken sticker ut på undersidan. 


Lager nummer två och tre, med flikarna böjda i en rosig form. På pinterestsidan tyckte de att man skulle stryka lim mellan lagren för att fixera bladen, men det struntade jag i. Aluminiumet var ganska hårt, så rosorna höll formen rätt bra ändå. 


Totalt gjorde jag 12 rosor på detta vis. Bladen ville jag få lite murgrönelika, så jag ritade en form utifrån en googlebild och använde som mall. Bladnerverna fick jag fram genom att vika bladen i olika riktningar. 


Stommen till kransen böjde jag till av 1,5 mm tjock ståltråd, som jag sedan virade ett varv mattrasa runt, för att rosornas stjälkar skulle fästa lättare. Jag placerade ut rosorna och bladen runt kransen och fäste ett sammetsband upptill.


Det tog sin lilla tid att klippa och vika alla delar, men till slut blev jag himla nöjd med kransen. Det är ju alltid kul att ro iland något man haft på att göralistan en tid, och inte minst är det skönt att slippa ha en massa pantburkar skräpandes i lägenheten...