söndag 6 december 2015

Hjälmmössa av silke


The long and winding road...


Na na na na na na na na na na na na na na na na BATMAN!


Min senaste stickning gav spelrum för fria associationer! Till slut blev det dock en mössa, som tänkt. Hjälmmössan är ju en riktig klassiker för de allra minsta, men för mig var det första gången jag provade att sticka en. 


Det var också första gången jag stickade i silke. Det här heter Jaipur Silk Fino och är gjort av mullbärssilke. Väldigt lyxigt och skimrande! 


Silket var mycket tunnare än det garn som mönstret var avsett för, så jag stickade storlek 9 månader och höll tummarna för att mössan bli någonstans mellan 3 och 6 månader i storlek. Facit får jag först när min nya systerdotter får prova den. Jag gillar när stickningens yta blir tät och jämn, och eftersom jag själv har en förmåga att sticka löst, gick jag ned till stickor 1,5. Om jag ska tro på min köksvåg, gick det bara åt 14 gram garn, så det kan bli fler mössor av samma boll framöver.


Knytsnörena slyngade jag som vanligt på min slynggaffel. 


En detalj som jag blev extra nöjd med, var sömmen mitt bak. Jag utgick från instruktionerna i boken Sticka - detaljer som gör skillnad. När jag gick på Sätergläntans stickningsutbildning hade vi bokens författare som lärare i montering. Det var nog det moment som jag uppskattade minst just då, men som jag har haft absolut mest användning av efteråt. Under den delkursen fick vi också lära oss om olika typer av kantmaskor. Det hade nog varit fint att göra någon typ av lyft kantmaska i mössans framkanter, och få en jämnare maskrad ytterst, men eftersom jag inte visste var som var fram och bak eller ens upp och ned på mössan, stickade jag alla maskor räta. Det blev helt okej det med.


Mössan är nu på väg till min syster med posten, tillsammans med det lilla babysetet från 40-talet. En riktig goodie bag av stickat!

2 kommentarer:

Linnéa sa...

Vilken fin mössa, hoppas att den passar din systerdotter :)

Nyster sa...

Tack så mycket! Åh, ja nu håller jag tummarna! :)