fredag 4 december 2015

Babyset à 1944


Så var det lilla babysetet färdigt! 


Mönstret hittade jag i ett häfte utgivet 1944. Jag har stickat i merinoullgarnet Lanett, som blir himla mjukt och fint efter tvätt och plantorkning. Det står ingen storlek på mönstret, men när jag jämför med nyare beskrivningar, får jag den till 3-6 månader. Förhoppningsvis lagom till mitt nya syskonbarn, som föddes i oktober!


Det var första gången jag stickade med någon typ av intarsiateknik, dvs att varje mönstergrupp har ett eget nystan, och det var kul att prova. Det ger ju plaggen mer stretchmån än långa flotteringar skulle ha gjort, och dessutom går det åt mindre mönsterfärg, vilket säkert var uppskattat i krigets ransoneringstider.


Jag brukar sticka babykoftor i enbart vitt, med olika typer av strukturmönster, och då tycker jag att det blir himla fint med träknappar till. Den här gången fick det dock bli knappar av pärlemor i stället; då framträdde mönstret ännu finare.



Nog är det något visst med sidenband i de allra minsta kläderna! De kan ju vara lite svårknutna dock, så jag har även slyngat vita band av garnet, att byta med.


Mönstrets bild till vänster, min till höger. Blev himla nöjd med den lilla ensemblen, om jag får säga det själv!

Inga kommentarer: