tisdag 5 april 2016

Framkantsfunderingar


Det går framåt med den inte så hemliga hemlighetskoftan. Det är kul att sticka den, mycket för att jag får testa flera moment för första gången. I förra inlägget berättade jag att den formstickas från nacken och framåt/nedåt. Nu har jag även premiärstickat vriden resår, vilket var lite tidsödande men gav en rätt distinkt och snygg kant nertill.  


Nu stickar jag framkanternas hålmönster. Kanterna ska avmaskas med i-cordavmaskning, även detta nytt för mig. Den första kanten blev rätt spänd, kanske för att den sista upplagda maskan ska stickas ihop avigt och vridet med nästkommande maska på vänster sticka, vilket inte är helt lätt att göra löst. Jag vet inte om jag ska göra ett försök att sticka om kanten lite lösare, eller om den kan sträckas ut vid blockning. Någon som har erfarenhet av denna avmaskning och kan råda mig? 

Inga kommentarer: