söndag 3 april 2016

En (inte så hemlig) hemlis



Nu när fågelkoftan är klar och jag inte har bloggat på några dagar, har ni kanske trott att jag inte stickar på något nytt. Men jodå, i all hemlighet har jag börjat på en ny kofta till mig själv!


Mönstret heter passande nog Secrecy och hittas här. Det är en enkel baskofta, modell kort och trekvartsärmad, med flera fina detaljer. Längs både framkanter och ärmslut stickas smala spetsbårder, och ryggen pryds av ett större motiv med spets, vridningar och muscher. Jag har förstått att det är just ryggens spetspanel som har namngett koftan, eftersom mönstret är hemligt tills bäraren vänder sig om. 


Jag stickar med en tråd Duo och en tråd Drops Lace. Det blir en mjuk och fin kombination av ull, silke och alpacka, och Duon ger stickningen lite färgskiftning. Koftan stickas uppifrån och ned, med början bak i nacken, och sedan formas axlar, framstycke och ärmhål parallellt. Det är kul att formsticka, har inte testat det på det här sättet tidigare, men det är lite klurigt att ha koll på alla ökningar, som ska luta åt olika håll, och stickas än på räta, än på aviga varv.

Inga kommentarer: