måndag 20 februari 2017

Garter Ear Flap Hat i repris


Jag har stickat en mössa! Tredje gången gillt, får jag kanske säga, eftersom jag stickade två likadana redan förra året.  


Mönstret är den gamla godingen Garter Ear Flap Hat, som finns gratis här.Ravelry finns 6085 projekt inlagda, så där ligger jag i lä i alla fall☺


De två första mössorna stickade jag till en kompis barn och min yngsta systerdotter, Elsie. Hon var tre månader när hon fick mössan, och den har använts flitigt sedan dess. Runt jul försvann den dock i ett köpcentrum och har inte setts till sedan dess. Eftersom den varit så användbar, erbjöd jag mig att sticka en ny. Det känns ju himla roligt när det en stickar verkligen kommer till användning och blir till glädje för den som får det!


Även denna gång har jag stickat med dubbel Alpaca från Drops, och stickor 4,5. Det gick i en rasande fart!


Jag har stickat en storlek större än förra gången, så att Elsie ska ha något att växa i. Den ser stor ut för att vara till en 1-åring, men förr eller senare ska hon väl kunna ha den. Detta är storlek "kid".




Nu fick jag dessutom anledning att inviga den snygga hattstock jag förvärvade i vintras. Den har hittills prytt sin plats i bokhyllan, men jag köpte den just för att kunna fota stickade mössor på (Nördig? Jag?), så det var kul att äntligen få tillfälle till det.

2 kommentarer:

Linnéa sa...

Alltså denna mössan är bara för fin!

Nyster sa...

Visst är den, Linnéa! Förstår att den blivit så poppis på Ravelry, när den både är snabbstickad och bra i modellen!