lördag 27 juni 2015

Konstutmaning 1 av 5: stickade kuddar

För ett tag sedan cirkulerade det en utmaning på Facebook, där fem konstverk skulle uppvisas under lika många dagar. Jag fick damma av bilder från mina år på Sätergläntan och HV skola, och det kändes fint att ta fram de minnena igen; de ligger mig så varmt om hjärtat. Därför tänkte jag att det vore kul att visa bilderna här på bloggen också!

Först ut blir de kuddar jag stickade som projektarbete under mitt första år på Sätergläntan. Projektarbetet avslutade läsåret på skolan, och gick ut på att med inspiration hämtad ur den folkliga traditionen, skapa något nytt.


Jag fastnade för skolans samling av vackra dräktjackor från Dala Floda. Ärmarna stickades med tvåändsstickning och syddes fast vid ett ylleliv. Mönstren var verkligen snillrikt konstruerade, så att blommornas storlek anpassades perfekt allteftersom ärmen blev smalare nertill.



Vi hade tillgång till riktigt fancy stickmaskiner, som kunde kopplas till dator. På så vis kunde jag enkelt komponera olika mönstervarianter och provsticka direkt. I stickmaskinen hamnar stickningen med avigsidan utåt, så många var de gånger då jag fick krypa in under bordet för att se hur arbetet artade sig!


Och bra blev det, om jag får säga det själv. Sex stycken kuddfodral totalt; tre i de folkliga färgerna och tre friare tolkningar. De färdigstickade styckena syddes ihop och tovades, så att de fick en tät och fin yta. 




En nöjd uppstickerska!

Inga kommentarer: