torsdag 2 juli 2015

Konstutmaning 3 av 5: Vävt överkast

Under mitt andra år på Sätergläntan, blev vi vävare inbjudna av Nordiska museet att delta i en utställning om vävning som de skulle utforma i samarbete med Sätergläntan, HV skola och Konstfack. Vi gläntingar vävde med vitt och indigoblått som gemensam palett.


Här droppar mina linnelakan av nyfärgad indigo i skolans färgeri. 


Mitt bidrag till utställningen blev ett överkast, vävt på tuskaftsbotten av linne med inplockade gummor och en och annan gubbe. Inspirationen hämtade jag ur boken Tyg överallt, där det var bild på en gammal väv med en streckgubbeliknande figur. Varför inte väva kvinnor i stället? Jag tänkte mig en hyllning till alla de kvinnor, som vävt före mig. Ja, och så någon gubbe här och där, för såna har ju också funnits vid vävstolarna, trots allt.


Min skiss. Ingen gumma den andra lik. 


Mina påsar med tyger, remsor och spill. 


Hon växer...


Jag kunde ta till vara tygbitar som min mamma sparat från sina sömnadsprojekt. Bland annat vävde jag in gamla gardiner, stolsöverdrag och våder av medeltidsklänningen som mamma sytt till mig.



 Överkastet vävdes i två våder, som jag sedan sydde ihop. Spänningen när jag klippte ner vävarna ur vävstolen och lade ut dem på golvet! Skulle de vara lika långa; jag kanske hade slagit den ena längden hårdare än den andra, använt olika tjocka trasor? Och jo, lite olika långa var de, men det gick att justera när jag sydde ihop dem.


Stolt var det ögonblick då jag fick besöka min väv på Nordiska museet!


#nöjd

Inga kommentarer: