lördag 4 juli 2015

Konstutmaning 4 av 5: Vävd sjal i flätbindning




Efter två år på Sätergläntan flyttade jag till Stockholm och gick textilt basår på HV Skola. Det var en grundutbildning i vävning och konstsömnad i ett vackert hus på Djurgården, alldeles mitt emot Skansen. Ett av våra projekt gick ut på att skapa accessoarer. 


Jag hade fastnat för en så fin flätbindning i en av våra läroböcker, på åtta skaft och tio trampor. Jag bestämde mig för att väva en sjal. Lång och bred och med vävda hål för händerna så att den skulle kunna bäras runt axlarna med händerna fria.


Jag var mitt i vävprocessen, på väg till skolan en dag, när jag tittade ned på marken utanför huset där jag bodde. Där var ju min väv, i rullstolsrampen! Omedveten inspiration, kanske.


Här är den färdiga sjalen. Jag vävde i ett stickgarn av alpacka, som får rätt tungt fall i stickat och - visade det sig - även i väv.








Till projektet hörde att fotografera resultatet, något som jag är glad för idag.

Inga kommentarer: