tisdag 30 juni 2015

Favorit i repris: morfarkofta II




En liten ettårskofta färdig! Jag stickade en likadan för drygt två år sedan, och blev så förälskad i den då.


Lite tråkigt kanske att välja samma färg och likadana knappar som förra gången, men varför ändra på ett vinnande koncept? Knapparna har jag köpt på Mattsons band i Stockholm. Den har legat på Kungsgatan i 80 år och är gatans äldsta butik. Såna ställen är roliga att gynna!


Garnet är i alla fall ett annat än förra gången; nu har jag stickat i Mini Duett från Sandnes, en blandning av bomull och merino. Väldigt mjukt och skönt! Hoppas bara att koftan håller sig någorlunda noppfri...


Mönstret kommer från boken Babystickning på stickor 3. Fickorna finns inte med i det ursprungliga mönstret, så dem har jag lagt till själv. Minns att jag hade ett himla sjå med att få dem på rätt plats och i lagom storlek förra gången. Nu hade jag mycket hjälp av att kunna titta på bilderna av den första koftan. Jag har följt en jättebra instruktion från den här sidan. 


Barnet som ska få koftan, Irma, flyttar snart med sina föräldrar från Uppsala, så koftan är tänkt som en kombinerad födelsedags- och avskedspresent. Jag hoppas att hon kommer få mycket glädje av den. En stickning av kärlek.

Inga kommentarer: