tisdag 15 september 2015

Dubbelstickningens tekniker

Som jag skrivit i tidigare inlägg, är det här med dubbelstickning alldeles nytt för mig. Det är himla kul att prova en ny teknik inom stickningen - känner mig nästan nykär och längtar efter min stickning så snart jag är ifrån den :) Tekniken har jag lärt mig genom att titta på videor, och jag tänkte att jag skulle samla de jag använt i detta inlägg.


Lägga upp: Den här uppläggningen blir smidig och fin; det första varvet av vardera färg ser ut att "gå i" varandra, utan att någon kant eller söm bildas. Det enda är att uppläggningen har en tendens att bli rätt lös, så till min filt lade jag upp på en halv stickstorlek mindre än den jag sedan stickar med.


Sticka: Det tar en stund att komma in i själva tekniken och det gäller att ha tungan rätt i mun, för att få rätt färg på rätt plats. Jag har sett flera olika sätt att hålla garnet på; vissa har den ena färgen snurrat runt pekfingret och den andra runt långfingret, till exempel, men jag stickar som personen i den här videon. Jag låter dock tråden som löper närmast fingertoppen ligga över både pek- och långfinger, medan den inre tråden bara ligger över pekfingret.

På den sida av min filt, där rosa är den dominerande färgen, placerar jag det rosa garnet längst in på pekfingret, närmast handen, och den vita ut mot fingertoppen. På den vita sidan har jag i stället det vita garnet innerst. 


Sticka kantmaskor: I vissa videor stickas de två sista maskorna på varvet ihop med båda garnerna samtidigt, men då bildas en lite tjockare kant. Eftersom jag stickar en filt, och kanterna en högst närvarande del av stickningen, ville jag hitta en smidigare lösning. 

I denna variant (med start ca en minut och sex sekunder in i klippet) lyfts i stället de två sista maskorna, så att en fin och smidig kant bildas. Här är det viktigt att garnerna placerats i rätt ordning på fingret, så att de hamnar på rätt sida av stickningen i början på nästa varv. 


Skarva garn: Den här videon är tyvärr inte jättebra - inte minst för att en inte alltid ser vad hon gör (...), men jag har inte hittat någon bättre och principen framgår i alla fall. Om jag stickade ett plagg skulle jag nog prova att skarva garnet i sidan, och gömma ändarna i sömmen vid montering. I filten kommer jag i stället försöka skarva några maskor innanför kanten, för att inte störa kantens raka linje. 


Maska av: Den här avmaskningen går ut på att en syr maskstygn mellan de båda lagren, precis som en kan göra vid till exempel axelsömmar på vanliga koftor. På så vis bildas en likadan kant som vid uppläggningen. 

Så mycket mer än så här har jag inte behövt kunna för att kunna sticka min filt. Den är förstås inte klar än, men nu när jag har koll på de här grejerna är det ju bara att tuta och köra :)

Ps. Den som vill lära sig om hur man dubbelstickar text utan att den blir spegelvänd på ena sidan, kan läsa här!

Inga kommentarer: