måndag 21 september 2015

Komplett förvirrad - totalt fokuserad


Hittills har jag stickat filten enligt mönsterdiagrammet, förutom mittenpartiet som jag gjort om lite. Jag har valt att förlänga filten på egen hand, men eftersom diagrammet består av flera separata mönsterpartier, blev detta lättare sagt än gjort. Framöver kommer jag behöva hålla reda på tre olika diagram samtidigt för att få alla figurer att gå ihop. Blir yr i huvudet vid blotta tanken! Särskilt eftersom rutorna på två av diagrammen är så smååååå. (Jag har skrivit mer om mitt mönstertrassel här, för den som vill förkovra sig i förvirring :) )

Om jag någon gång ska komponera ett eget mönster till en dubbelstickad filt, eller nåt annat brett projekt där maskorna inte får plats i vanliga stickprogram, måste jag lära mig hur Excel fungerar så att jag kan göra diagram i datorn. Att sitta med rutat papper och rita för hand är bara att glömma. Tills dess stickar jag på och hoppas innerligt att jag tänkt rätt, så att det går jämnt ut på slutet...

Inga kommentarer: