fredag 12 februari 2016

Vantbestyr








Gudrunvantarna går framåt. Jag stickar båda vantarna parallellt, för att få dem färdiga ungefär samtidigt. Passande nog lyssnade jag på podden Nördic knittings avsnitt om just vantar häromdagen, och där fick jag diverse bra tips. Bland annat pratade de om "second sock syndrome", som ju förstås även kan gälla vantar, och då är parallellstickning ett bra sätt att komma runt problemet. 

Varken Heléne eller Johanne, som leder podden, använder sig av magic loop när de stickar vantar, vilket jag själv tycker är smidigt. Johanne stickar i stället med två korta rundstickor, och menar att det då är lättare att undvika glipan som annars kan bildas i vantens sidor, vid magic loopstickning. Värt att testa någon gång! Endera dagen ska jag också se till att koka och räta ut mina långa rundstickor, för att slippa det eviga kabeltrasslet...


Ett annat bra tips jag tog till mig av podden, var att göra tumkilens ökningar i form av omslag, som stickas vridna på nästkommande varv. Jag brukar vanligen öka genom att lyfta upp mellanbågen och sticka den vriden, men då dras tydligen de intilliggande maskorna till något och stickningen blir inte helt jämn. På på tummens högersida stickade jag omslaget vridet i främre maskbågen och på vänstersidan stickade jag den vridet i den bakre, så att ökningarna följer kilens lutning. Finlir när det är som bäst! 




Inga kommentarer: