torsdag 26 maj 2016

Hitofudekrage


Jag förstår att ni alla gått i spänd förväntan inför uppföljningen av det rafflande dramat Nysters hitofudekofta - att sticka eller inte sticka i lin. Jag kan nu meddela att pilotavsnittet mottogs väl, efter en inledande tvekan, och nu är säsongen i full gång! 

För att tala klarspråk beslutade jag mig alltså för att sticka med lingarnet, efter att ha vänt och vridit på provlapparna ett par dagar. I min byrå hittade jag en lintröja som jag stickade för flera år sedan, och den har nu blivit min nya favorit. Det är den som skymtar i mörkblått på bilden ovan. 

Lin har ju en förmåga att kännas himla stelt och stumt till en början, kanske särskilt om det är oblekt och inte har bearbetats i en färgningsprocess, men det brukar mjuka till sig av att stickas, blockas och bäras, så jag är förhoppningsfull. Just nu känns det nämligen som att sticka med papperssnöre... Men visst blir det rätt fint? (Kan ju tillägga att den orange tråden är en virkad uppläggningskant, som ska tas bort senare)

Inga kommentarer: