torsdag 7 januari 2016

Knappar och en katastrof!


I dag kom äntligen knapparna till den lilla regnbågskoftan


Enligt mönstret ska koftan knäppas med tre knappar upptill, men jag valde att göra knapphål längs med hela framkanten i stället. Sex stycken blev det totalt, för storleken 6-9 månader. Jag sydde fast dem ikväll i godan ro, och hade just lagt koftan i blöt med lite ulltvättmedel, som jag alltid gör när jag stickat färdigt något, när jag till min fasa upptäckte att regnbågsgarnet blödde blå färg! 


Det hjälpte inte att jag bytte sköljvatten fyra gånger; vattnet färgades fortsatt blågrönt. Till slut vågade jag inte ha koftan i längre, utan tog upp den. 


Tyvärr var det för sent. Den vita knappkanten har blivit missfärgad fläckvis. Det syns inte så bra på bilderna, eftersom jag hade lite dåligt ljus när jag fotade, men i verkligheten syns de blå partierna tydligt. Nu vet jag inte vad jag ska göra riktigt, så blev tvungen att sätta mig och terapiblogga. Jag funderar på om det skulle hjälpa att tvätta koftan i 40 grader i maskin - båda garnsorterna är superwashbehandlade - eller om skadan helt enkelt är skedd. Ett riktigt antiklimax, det hela, nu när jag väntat på knapparna i flera dagar och varit så ivrig att bli klar med koftan.

Inga kommentarer: